Filtr w samochodzie

W samochodach z silnikiem diesla znajdują się specjalne filtry cząstek stałych nazywane specjalistycznie filtrami DPF. Filtry te mają za zadanie wypalanie cząstek stałych z paliwa. Cząstki stałe osadzają się w silnikach diesla i doprowadzają do ich systematycznego uszkadzania.

Jeśli pragniemy, by silnik, a tym samym samochód, działał przez dłuższy czas bez zarzutu, musimy zadbać o sposób wypalania cząstek stałych. Pomaga w tym właśnie filtr dpf. Filtr musi się jednakże wypalać, a to wymaga robienia odpowiednio długich tras. Kiedy jeździmy samochodem nawet koło komina, to cząstki stałe w filtrze DPF nie mogą się efektywnie wypalać, a to doprowadza do uszkodzenia filtra. Żeby cząstki wypalały się, powinno się robić dłuższe trasy, minimum kilkanaście albo kilkadziesiąt km co jakiś czas. Samochody z silnikiem diesla są z reguły przeznaczone na dłuższe trasy, bo wyłącznie na nich działają wydajnie. Kiedy pojawia się czarny dym z rury wydechowej w samochodzie z silnikiem diesla, to możemy przypuszczać, że problemem jest właśnie filtr DPF. Nie funkcjonuje on w ogóle lub działa coraz gorzej i konieczna jest jego regeneracja lub wymiana. Wymiana filtra dpf na nowy jest bardzo kosztowna. W znaczącej liczbie przypadków koszt takiej podmiany oscyluje w granicach od kilku do kilkunastu tyś. zł, więc zdecydowanie lepszym wyjściem byłoby oddanie filtra do regeneracji. Demontaż DPF aktualnie jest zabroniony w samochodach, w których takie filtry są instalowane fabrycznie. Nie ma co się narażać na koszty i próbować wyciąć filtr, dlatego że takie działanie na pewno w szybkim tempie doprowadzi do uszkodzenia silnika.

Źródło: filtr dpf.

Dodaj komentarz